tirsdag 20. januar 2009

Litt forsinket blogging etter 1.samling i Volda

I denne samlinga fikk vi innsyn i Web 2.0, og den sosiale web'en. Mye av dette trodde jeg at jeg visste forholdvis mye om fra før, men der tok jeg grundig feil. Har jeg sett store muligheter for nettet før, ser jeg enorme muligheter på det nå. Der man før satt kanskje time ut og time inn og "surfet" og "googlet", sitter man nå og tar imot stoffet på egen nettside via tags, rss-feeds o.l. Tagging og RSS (atom) blir viktigere og viktigere for at nettet ikke blir bare en strøm av informasjon, men at det kan kanaliseres inn i rette fora og at man i framtiden finner rett informasjon lettere og raskere. Eller rettere sagt, det er informasjonen som finner deg....

Ellers hadde vi også en bolk om tenkeverktøy med Kjell Antvort. Vi var innom Freemind (gratisprogram) og Mindomo (online tankekart). Som gruppe fikk vi oppgave i å kategorisere diverse sosiale programvare mht hvordan disse kunne brukes i undervisningen. Ser man Wesch video på Youtube: A Portal to Media Literacy angående dette emnet, er det mye disse Sosiale Webprogrammene kan brukes til.

Vi ble også delt inn i nye grupper, og jeg og Agnes fikk med oss 2 nye; Rolf og Marita. Så her kan vi sikkert få utfordringer i å drive gruppearbeid i fra Stranda, Skodje og Gursken. (videokonferanse?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar