fredag 30. oktober 2009

Betre vurderingspraksis

Betre vurderingspraksis

Vi skal skrive litt om hvordan det vurderingspraksisen er ved "vår" skule. Der har jeg vært ansatt i snart to år, så jeg er rimelig fersk der. Jeg jobbet også ved skolen i en kort periode for 8 år siden. Ved vår skule vet jeg det har vært nedsatt ei gruppe som fra tid til annen har hatt møter med rektor, i forbindelse med temaet vurdering. Men jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva de har drevet med eller hva dette har resultert i. Kanskje vi får vite dette snart.

Jeg kan si at skolen ikke har noen felles vurderingspraksis. Det er læreren selv som bestemmer. Og som "ny" lærer på skolen, synes jeg det da blir vanskelig å begynne på ny praksis. Som timelærer i en klasse blir overlatt til meg selv å utarbeide hva slags vurderingspraksis jeg vil bruke for vurdering av elevene. Man må da "finne opp kruttet".

Lærerkollegiet jeg jobber sammen med er en gjeng med dyktige folk, som gjør god innsats med klassene og elevene. Som mange ganger før synes jeg at det er et lederspørsmål. Rektor på skolen må være tydelig i hvordan vi skal gjøre det på vår skole. (evt skoleeier, kommunen - slik er det i vår kommune). Dette savner jeg i vår kommune og på vår skole.

Det har vært gjort noen forsøk på vår skole. Vi har for eksempel hatt en interkommunal studiedag, der vi fikk besøk at tre ansatte fra Flatene skule (blant annet rektor), der de snakket om blant annet vurderingsarbeidet sitt. I tillegg til denne dagen, kom de også til oss på fellestid en halv dag. Dette var interessante, engasjerende og inspirerende. De fleste lærerne er vel åpne for ny og bedre vurderingspraksis, men min oppfatning var at :"Dette var interessant, men...". Mange så vel problemene og kanskje meirarbeidet som knytter seg til et så stort arbeid som Flatane skule har gjort. Jeg klarer ikke helt å se at skolen vurderingspraksis har forandret seg drastisk siden jeg jobba der for åtte år siden.

Jeg, som lærer, kunne gjerne brukt de forskjellige vurderingsverktøyene de benytter seg av f.eks. på Flatane skule. Selv dette er mye arbeid å sette i gang, synes jeg det gir bedre dokumentasjon, bedre oversyn av elevene, og det letter arbeidet for meg i å rettleie elevene videre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar