søndag 29. november 2009

Øvingsoppgave 1 - veke 41 - Mediedidaktikk

Jeg er lærer i 7.klasse og har ansvaret for norsk og engelskfaget:


I norsk står det i grunnleggende ferdigheter:
Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.
Spesifikt for 7.årstrinn står det om digitale kompetanse


Skriftlige tekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
  • bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte
  • forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett 
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene

Det som står om grunnleggende ferdigheter kan vel sies å være et kreativt fokus på bruk av digitale verktøy. For eksempel : "mestre nye tekstformer og uttrykk", "nye læringsarener", "støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner". Hvis vi går inn i kompetansemålene for det årstrinnet jeg har, finner vi bl.a. "forklare opphavsrettslige regler for bruk av.." og "å bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte". Dette er vel kanskje ett kritisk fokus. Samme kan sies med "bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar