søndag 29. november 2009

Øvingsoppgave - Veke 43 - Digital kompetanse i lokalt planarbeid

Oppgåve:
PILOT og NLN er to av dei prosjekta som har pågått i tida mellom artikkelen og innspelet. Mykje pengar og ressursar er brukt for at Noreg skulle verte "ein av dei beste i klassen" i bruk av IKT i undervisinga.


Kva rolle har eigentleg læraren når det gjeld å integrere IKT i undervisinga? 


Dette er vanskelige spørsmål, og det er nesten slik at alle lærere skulle hatt DKL 1 og 2 i ryggen for å klare å integrere IKT i undervisningen. Grunnen til det er at som artikkelforfatteren skriver i forumet til "Del og bruk"; "Lærerne er vanskelig å lede". Om man skal prøve å omvende sterke personligheter, så må vi ha mange av de samme forutsetningene. Jeg er enig i forfatteren at lærere kan være lite endringsvillige. 





Kva reelle valmoglegheiter har han/ho i høve til skulen si oppgåve i samfunnet?


Jeg tenker mest på at lærere har forskjellige bakgrunner og kanskje ikke alle har like stor kompetanse på IKT-området. Har man jobbet som lærer i 30-40 år og aldri brukt digitale verktøy i skolen, så har de vel ikke et reelt valg. Man kan selvsagt presse de til å gjøre ting, men jeg tror heller mer på at det er forseint for de som ikke vil. Når det gjelder nye lærere, så er kravet absolutt synes jeg. Det kan ikke være noe valg lengre. Den femte digitale ferdigheten er kommet for å bli, og da må vi også integrere IKT mye mer enn vi gjør idag. Infrastrukturen er pr. idag såpass at vi må kunne si at det er ikke det det står på. Selv om vi kunne ønsket at f.eks vi hadde bærbar pc til alle elevene, så kan vi ikke vente på det før vi setter igang.


Kva rolle har skuleleiinga når det gjeld å integrere IKT i undervisinga?


Skoleledelsen har et stort ansvar i dette arbeidet. Hvis skoleledelsen viser en slapp holdning til å integrere IKT i undervisningen, så vil dette smitte over på personalet. Det er utvilsomt viktig at rektor viser at dette skal gjennomføres. Det kan ikke bli opp til hver enkelt lærer å bestemme hvor mye de vil integrere IKT i undervisningen. Da vil elevene bli tapere. Noen får det de har krav på og noen ikke.





Korleis bør rollefordelinga vere i dette arbeidet? 


Her bør det største ansvaret ligge på rektor (skoleledelsen). De bør ha ett styrende ansvar og hovedoversikten over det som skjer på dette området. De må sammen med personalet lage gode planer om innføringen av IKT i skolen, og passe på at personalet følger den. I tillegg er det viktig at det legges opp til videre og etterutdanning av personalet (her kreves det selvsagt store økonomiske ressurser, men skal man gjennomføre så store endringer i en orgasisasjon kan vi ikke gjøre det uten kvalifisert mannskap).


Lærerens rolle blir å følge de retningslinjer som blir satt opp, og ikke skyve det under teppet og seie "nei, dette vil jeg ikke være med på.". Hadde man sagt det på en annen arbeidsplass så vet vi hva som hadde skjedd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar